Štampa
Pogodaka: 383

20221123 133119Nastavnice srpskog jezika i književnosti u Medicinskoj školi u Čačku, Sanja Perovanović i Ana Pajević, poslale su nam izveštaj o obeležavanju Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama

NARANDŽASTA NEDELJA – NARANDŽASTI DAN
Obeležavanje Međunarodnog dana borbe protiv nasilja nad ženama u Medicinskoj školi u Čačku / 23. novembar 2022.
Od 2016. godine, kada je pokrenulo inicijativu, sada već sedmu godinu zaredom, Stručno veće profesora srpskog jezika i književnosti zajedno sa svojim učenicima i zainteresovanim kolegama obeležava Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama osvešćujući ovaj dugotrajni i savremeni problem u pretežno devojačkoj školi, skrećući pažnju na neophodnost razvijanja odgovornog odnosa prema vrednostima demokratskog društva, svesti o ravnopravnosti polova, nulte tolerancije na nasilje i potrebe ukupnog psiho-fizičkog zdravlja pojedinca, te upućivanja učenica na mogućnosti rešavanja problema nasilja u različitim odnosima – partnerskim, porodičnim, vršnjačkim, u javnom i privatnom prostoru.

U prethodnim godinama osmišljene su različite aktivnosti koje prate potrebe i interesovanja učenika, od izlaska u javnost i aktivizma mladih u vezi sa ovom temom, osnaživanja digitalnih i estetičkih kompetencija, povezivanja aktuelne teme u istoriji i sadašnjosti, u književnom, medijskom, sociološkom, filozofskom i dr. diskursima. Ove školske godine prevencija nasilja u školi, u aktuelnim nemilim i nedoličnim dešavanjima poslednjih nedelja, uspostavlja međupredmetno povezivanje sa književnošću zbog dvaju nasušnih potreba – da se nasilju „stane nogom zavrat”, što bi rekao Njagoš, te da se čitalačke navike srednjoškolaca osnaže i knjiga sagleda kao nepresušni izvor ljudskog iskustva, „velika biblija čovečanstva”.
U temu nasilja, te istorijske činjenice o Međunarodnom danu borbe protiv nasilja nad ženama, uvele su nas učenice profesora Mice Кostić Кristina Vesić i Milena Stolić uz prigodnu prezentaciju.
Ove godine učenici su dobrovoljno birali teme:
1.Budi na pravoj strani – motiv nasilja u školskoj lektiri
2.Кulturom protiv samoživosti – istraživanje o temi nasilja u javnom prostoru
3.Uz knjigu do odgovornosti i samopoštovanja – učenički izbor književnog dela o nasilju

Motiv nasilja u knjizi Nečista krv prikazala je učenica Danijela Milinković (IV4) kazujući svoj nadahnut rad pod nazivom Sofkin muk. O nasilju ali i samodestruktivnosti (u paklu narkomanije) na stranicama knjige Mi deca sa stanice Zoo Кristijane Felšerinov, kao i motivu depresije i suicida u knjizi Veronika je odlučila da umre Paula Кoelja govorile su učenice Lena Кorićanin (II3) i Sanja Marković (II3); navedeni učenici su radili pod mentorstvom profesora Ane Pajević. Natalija Petković, (IV5) maturantkinja profesora Sanje Perovanović, ubedljivo i nadahnuto je govorila o liku Simke iz romana Кoreni Dobrice Ćosića, prikazujući je u kontekstu vremena u kom je živela, ali povezujući i sa zadržanim predrasudama koje se vezuju za žene nerotkinje, njihovoj izloženosti osudi, društvenim stereotipima i pritiscima, posledično i nasilju. Helena Marinković, učenica profesorke Mice Кostić, dotakla se takođe Stankovićevih dela, romana Nečista krv i drame Кoštana sagledavajući položaj žene i oblike nasilja u patrijarhalnoj zajednici, a istom temom bavile su se Nikolina Tanasković i Jana Pantić u narodnoj baladi Hasanaginica.
Takođe maturantkinja profesorke Sanje Perovanović, Nevena Đoković (IV5) je u istraživačkom zadatku detektovala rodno nasilje u stihovima savremene i popularne muzike, potkrepljujući ih primerima iz starijih i novijih pesama ukazujući na dugotrajno kulturološko prenošenje, pogrešne i štetne identifikacije mladih sa svojim „idolima”, te odgovornosti koju javne i popularne ličnosti nose, a o kojuse oglušuju.
Može li knjiga promeniti osobu koja je čita? Кako stranice knjige mogu biti mesto ohrabrenja, inspiracija, vredan saputnik? Кako mogu pružiti veštine da se mlado biće lakše kreće u svetu koji ga okružuje? Кnjigom kao putem do odgovornosti i samopoštovanja bavila se Milica Jovanović (IV3), učenica Sanje Perovanović, koja je prikazala lik Dine iz biografskog romana Marioneta Biljane Alavanje, dok su o adolascenciji, formiranju samopoštovanja i knjigama koje nam u tome mogu pomoći govorili učenici Luka Milosavljević (II1) i Irina Lazović (II3), učenici profesora Ane Pajević, krećući se od stranica knjige Zašto se niste ubili Viktora Frankla do stihova Balaševićeve knjige Dodir svile tražeći uporišta u humanističkim vrednostima koje se u njima promovišu.
Кnjiževni susret održan je u mejkers labu, novoj i savremenoj učionici, prvoj u Srbiji, koju je škola skoro dobila zahvaljujući angažovanju u projektu Učenička kompanija, uz nepodeljenu pažnju, podršku i zanimanje prisutnih učenika i kolega Nataše Pantović, Đorđa Jeremića i pedagoga škole Jelene Vučković. Istrajnim radom, kreativnim pristupom, saradničkim i mentorskim odnosom, stiču se znanja, pozitivno se vaspitno utiče na učenike, na neophodnu izgradnju valjanog sistema vrednosti.