Štampa
Pogodaka: 367

formativno ocenjivanjeVeliko nam  zadovoljstvo (ali i čast i obavezu) pričinjava činjenica da se naš sajt prati u celoj zemlji. To potvrđuje i dopis koleginice iz Ljiga, Dragane  Zolotić, koja je iskazala spremnost da putem našeg sajta podeli sa kolegama svoj instrument za praćenje formativnog ocenjivanja, uz kratko obrazloženje koje objavljujemo u celosti, a i uz našu zahvalnost zbog iskazanog poverenja. 

PRIMENA FORMATIVNOG OCENJIVANJA
Savremeni pristup nastavi i učenju stavlja pred prosvetne radnike mnoge izazove. Nastavnik nije samo stručnjak za oblast koji prenosi znanja učenicima, već se očekuje da bude „režiser“ procesa učenja tokom kojeg učenik gradi znanje, veštine, stavove i preuzima kontrolu nad svojim učenjem i deo odgovornosti za rezultate učenja. Da bi takav proces učenja bio efikasan, potrebno je, između ostalog, da ocenjivanje učenika bude prisutno u svim fazama učenja, da bude raznovrsno, motivišuće i razvojno. Кako postići to da kroz ocenjivanje osposobljavamo učenika da objektivno procenjuje svoja postignuća, da postavlja lične ciljeve u učenju, ovladava strategijama učenja i procenjuje potencijal za nova postignuća?


Formativno ocenjivanje izaziva među nastavnicima mnoge dileme i nedoumice. Postavlja se pitanje šta ono zapravo znači u praksi. Tumačenja idu od toga da je to samo još jedan namet na plećima prosvetnog radnika, još jedan nepotrebni administratvni zadatak do toga da je formativno ocenjivanje put do zadovoljnog i uspešnog i učenika i nastavnika. Put od jednog do drugog shvatanja je jedan dugačak proces tokom koga je potrebno mnogo preispitivanja, analiziranja sopstvane prakse, saradnje i razmene sa kolegama, stavljanje u ulogu „režisera“ nastavnog procesa i fokusiranje na učenika i njegove aktivnosti na času.
Кao psiholog stručni saradnik koji vrši pedagoško-instruktivni nadzor u školi, polazeći od svih gore navedenih dilema i tumačenja formativnog ocenjivanja, a u cilju unapređivanja istog, pokušala sam odgovoriti na pitanje šta je to formativno ocenjivanje i kako je vidljivo u svim fazama nastavnog procesa. U tom nastojanju i nastojanju da nastavniku dam kvalitetnu povratnu informaciju o primeni formativnog ocenjivanja u njegovoj praksi, nastao je obrazac za primenu formativnog ocenjivanja. Obrazac se odnosi na obuhvatnije praćenje kvaliteta rada nastavnika i ne odnosi se samo na jedan posmatrani čas.

OBRAZAC ZA PRIMENU FORMATIVNOG OCENJIVANJA

Dragana Zolotić, psiholog stručni saradnik
OŠ „Sava Кerković“ Ljig