Zanimljiv projektni rad realizovan u OŠ „Milica Pavlović” privukao je osmake koji su posle dužeg perioda pandemije mogli da se bave istraživanjem i eksperimentisanjem.
Tema je bila genomika, mlada nauka u usponu koja izaziva niz kontroverzi, ali nudi mnoge važne mogućnosti i primenu.
Učenici su imali priliku da saznaju kako naše razumevanje genetike i genomike menja način na koji gledamo na sebe i jedni druge. Posebno važna primena genomike u prirodnim naukama, u dijagnostici i terapiji bolesti, izazvala je veliku pažnju, kao i kako nam sekvenciranje genoma pomaže u borbi protiv bakterija koje postaju sve otpornije na lekove.
Po ugledu na prave naučnike koji se bave istraživanjem genoma živih bića, učenici su radili interaktivno dekodiranje pojedinih sekvenci DNK molekula, pronalazili protein (aminokiselinu) koji odgovara nekom organizmu (ako je rezultat 100% znači da se sekvence tačno podudaraju).
Takođe, određivali su ispravne DNK rečenice, odnosno čitali delove molekula DNK koji kodira određen protein. Diskutovalo se o dostignućima i etičkim pitanjima projekta Humani genom.
Neke od aktivnosti bile su: Koliko poznajemo reprodukciju živog sveta? Šta znamo o hromozomima i nasleđivanju osobina? Izolovanje DNK iz jagode. Origami DNK. Napravi kariogram. Dekodiranje sekvence DNK. Greške u hromozomima – drvo problema.
Činjenica da su se osmacima iz OŠ „Milica Pavlović” pridružili i učenici iz OŠ „Sveti Sava” kao i neprekidnih više od tri sata rada, govori u prilog sjajnim zapažanjima koja su učenici ostavili u izlaznim kartama. Nesvakidašnje, i možda malo neočekivano interesovanje osmaka za nauku vraća veru da ćemo vratiti mlade nauci.
Voditelji i autori aktivnosti bile su Biljana Uskoković Brković i Ana Vulović, profesorke biologije, uz podršku Ljiljane Ivanković, prof. informatike. Gošća je bila Tatjana Vujović, prof. biologije iz OŠ „Sveti Sava”. Podržku je pružio Centar za stručno usavršavanje Čačak.
Kratak video snimak jednog dela aktivnosti: https://youtu.be/w-nxS6ZOBhM